Hoger scoren in Google

Hoger scoren in Google met een verbeterde zoekmachineoptimalisatie. Als je begint met SEO kunnen we aanraden altijd te beginnen met het opzetten van een Google Analytics account en je website koppelen met Google Search Console. In Google Search Console kun je namelijk alle zoekwoorden terugvinden waar jouw website voor getoond is in de zoekresultaten.

Bepaal je zoekwoorden

Om gevonden te worden door je doelgroep in via zoekmachines is het belangrijk om de behoeften van je klanten goed kennen. Dit betekent dat je moet weten waar uw klanten naar op zoek zijn en welke termen ze gebruiken in Google. Kortom: De eerste stap bij het selecteren van relevante zoektermen (trefwoorden) is zoekwoordanalyse. Nadat je de zoektermen op relevantie hebt gesorteerd kun je bepalen op welke zoekwoorden de focus komt te liggen. Je belangrijkste keyword moet gebruikt worden in:

  • Pagina titel
  • Pagina beschrijving
  • Paginakoppen
  • Meta omschrijving

Focus op 1 keyword per pagina

Veel ondernemers en ZZP’rs gebruiken vaak hetzelfde trefwoord voor meerdere subpagina’s of blogberichten op de website. Dit kan leiden tot problemen wanneer  pagina’s ongecontroleerd met elkaar concurreren op Google. Om dit te voorkomen is het de moeite waard om elk zoekwoord te focussen op een passend hoofdzoekwoord.

Maak relevante pagina's met minimaal 500 woorden

Google rangschikt websites en artikelen met veel tekst beter dan pagina’s met weinig inhoud. Zorg er altijd voor dat je keywords en synoniemen op een zinvolle manier in de tekst plaatst. Google neemt ook het gedrag van uw websitebezoekers mee in de ranking. Dus als je de tekst op je pagina voorziet van relevante inhoud en een gebruiksvriendelijke layout met passende kopjes zal je website op de lange termijn ook beter presteren in de Google-ranking.

Daarnaast beloont Google websites die organisch blijven groeien. Om deze reden is het aan te raden om voortdurend nieuwe en vooral waardevolle content toe te voegen. Wij raden aan als je serieus bezig bent met SEO dit niet eenmalig te doen maar doorlopend, op deze manier weet Google dat de website nieuw en relevant blijft.

Optimaliseer je afbeeldingen

Het maakt niet uit of het een kort bericht in een blog is of een lange beschrijving van een pagina: afbeeldingen worden bijna overal gebruikt om informatie over te brengen en zo het lezen voor de gebruiker gemakkelijker te maken. Dit onderdeel wordt vaak nog wel eens over het hoofd gezien of onderschat. Hoger scoren in Google kan ook zeker met goede afbeeldingen. Wie wordt gevonden als de afbeelding 09617.png heet? Om  afbeeldingen SEO-vriendelijk te maken, moeten afbeeldingen een relevante naam krijgen welke bij de afbeelding past. Google beoordeelt de plaatsing van het keyword niet alleen in het alt-kenmerk maar ook in de titel, in de beschrijving of in het bijschrift als relevant voor de bezoeker.

Maak URL's gebruiksvriendelijk

Maak URL’s zo zoekmachinevriendelijk mogelijk, bijvoorbeeld door je keyword op te nemen of door de URL zo kort mogelijk en relevant mogelijk te houden. Uit onderzoek is gebleken dat te lange URL’s een negatieve  impact hebben op de zoekresultaten.

Behoud overzicht voor je lezers

Wanneer een pagina veel inhoud bevat ontkom je niet aan om opsommingen en nummering te gebruiken in de tekst. Ook het gebruik van mooie afbeeldingen dragen bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je pagina en website. Ze maken het voor je bezoekers makkelijker om de inhoud te begrijpen en zorgen voor meer structuur. Google heeft dit al jaren geleden in het algoritme opgenomen en geeft de voorkeur aan websites met opsommingstekens in de zoekresultaten.

Backlinks

Websites met verwijzende links zullen hoger scoren in Google dan websites met geen of weinig verwijzende links. Het is bijvoorbeeld handig om links tussen uw pagina’s op te nemen die verwijzen naar zoekwoorden op uw andere pagina’s. Als je je zoektermen ook altijd aan dezelfde pagina koppelt, neemt de relevantie van je pagina op Google voor dit specifieke zoekwoord toe.

Nogmaals, u moet echter voorkomen dat u te veel optimaliseert om te voorkomen dat u door Google als spam wordt behandeld. Varieer daarom ook hier de linkteksten van uw interne links. Daarnaast kun je backlinks plaatsen op andere websites. Je kunt hiervoor ook een backlink plaatsen op www.tblinker.nl

Altijd bovenaan met Google Ads

Met SEO bovenaan komen in de organische resultaten is een lange termijn oplossing. Wil je direct bovenaan in Google staan? Dan is Google Ads een uitstekend marketinginstrument. Advertenties worden namelijk altijd boven de organische resultaten binnen Google getoond. Om onnodige kosten en dus onaangename verrassingen te voorkomen, dient je vooraf gebruik te maken van een stappenplan:

Scoor ook hoger in Google!

Hoger scoren in Google door de inzet van zoekmachineoptimalisatie. Neem vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je graag verder. 

Meer van onze Kennisbank

WordPress Expert
Webontwikkeling
TB2X

WordPress Expert

WordPress Expert Een WordPress expert weet alles over de software en kent geen geheimen in WordPress. WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS)

WordPress Website laten maken
Webontwikkeling
TB2X

WordPress website laten maken

Een WordPress website laten maken Wil jij een WordPress website laten maken? Geen onverstandig idee. Inmiddels draait wereldwijd meer dan 40% van de websites op

Tutorials
TB2X

WordPress Elementor Tutorials

WordPress Elementor Tutorials Bij de WordPress Elementor Tutorials beginnen met de basis van WordPress in combinatie met Elementor. Elementor is een add-on op de WordPress